• Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • +26 920 810
facebook

Aranyszablya és élménypedagógia

Napjainkban a korszerű oktatási módszerekről szólva gyakran felbukkanó kifejezés az élménypedagógia és drámapedagógia. Ma már vita felett áll, hogy minden tanulás és hosszú távra szóló ismeretelsajátítás alapja a gyerekekben ösztönösen meglévő kíváncsiság, a tudásszomj, illetve a dolgok közti összefüggések felismerése okozta öröm.

Ez mindennel így van. A fogalmak és a lexikális adatsorok unalmas bebiflázása ezzel szemben csak arra alkalmasak, hogy megutáltassák akár a világ legizgalmasabb területeit is a gyerekekkel. Az érdeklődés felkeltéséhez és fenntartásához persze előadói elkötelezettség, hozzáértés és hitelesség kell.

Drámapedagógiával összekapcsolt valódi élménypedagógiát mutatott be a Pipacsvirág Általános Iskola felső tagozatos osztályainak dr. Hidán Csaba régész, történész és harcművészet-oktató, A Károli Gáspár Református Egyetem tanára és az Aranyszablya Történelmi Vívóiskola alapítója. A gyerekeknek akkora élményt okozott a tornateremben tartott két előadás, hogy még napokkal az esemény után is erről beszéltek, sőt néhány mozzanat felemlegetni való szállóigévé is vált.

Az 5-6. osztályosoknak a török-kori magyar végvári vitéznek öltözött egyetemi oktató és harcművész szakszerűen mutatta be a korhű ruházat mellett a szablya, a kard és a fokosok használatát. Ebbe bevonta az ifjú hallgatóság önkéntes jelentkezőit is. A fegyverforgatás, a kor harcosai körében jellemző párbaj jókedvű eljátszása közben folyamatosan, de szinte észrevétlenül öntötte rájuk a kor megismerését szolgáló ismereteket.

Dr. Hidán Csaba a 7-8. osztályos korosztály kedvéért az Osztrák-Magyar Monarchia egy I. világháborús katonájának 1916-os mintájú tábori viseletét öltötte magára. A közönség már a dramaturgiailag tudatosan megtervezett, komótos tempójú beöltözés során megismerhette az eredeti szürke uniformis valamennyi elemét a hatástalanított Luger pisztollyal bezárólag. Feszült figyelemmel követték végig a lövészárok-háború kialakulásának hadtörténeti okairól, illetve az ott folyó gyalogsági harc módszereiről szóló elméleti és gyakorlati bemutatót. Ez utóbbiba éppúgy bevonta az idősebb diákságot, mint a fiatalabbakat, így hozva testközelbe számukra az isonzói és galíciai front légkörét egy gyalogos katona szemszögéből. Hidán Csaba, aki – mint megtudtuk – egykor kommandós katona is volt, minden igyekezetével tiszteletet ébresztett a gyerekekben az olyan örök érvényű erények iránt, mint amilyen a becsület és a hazaszeretet. 

  Dr. Kisfalvi Gabriella